donderdag 30 oktober 2014

En je cholesterol dan?

Een aardige reactie op mijn blogje over orgaanvlees waarschuwde voor een teveel aan cholesterol bij het eten van lever. Wil je meer weten over cholesterol? Bijvoorbeeld waarom ongezond cholesterol niet te maken heeft met lever eten, maar juist wel met het eten van suiker en meel? Lees dan dit artikel van een tot huisarts opgeleide, maar nu praktijk-voor-lifestyle-geneeskunde-houdster, die zich gespecialiseerd heeft in oervoeding.

Of het waar is? Daar durf ik niets over te zeggen. Ik heb mijn waardes nooit laten meten dus eigen ervaring kan ik hier niet mee opdoen. Wel heb ik diverse verhalen gelezen van mensen die helemaal gezond zijn geworden, inclusief cholesterolwaardes, terwijl ze overgestapt waren op een dieet van veel vlees, eieren, fruit en groente, en de suiker en meel en slechte vetten lieten staan.

woensdag 29 oktober 2014

Bietenkvass

Wat staat dat gezellig, die twee potten met rode vloeistof op de schouw! Dit is alweer de tweede keer dat ik kvass trek uit blokjes rode biet.

Kvass is een gefermenteerde drank, zoals zuurkool gefermenteerde kool is. Het schijnt bijzonder goed voor je te zijn om elke dag iets gefermenteerds te eten of te drinken. Veel mensen kiezen voor zuurkool, maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van, helemaal  niet voor elke dag, al is het dan ook een klein beetje. Gelukkig kun je uit meer dingen kiezen (kimchi, curtido, kokoskefir etc), en ik heb de bietenkvass (oftewel beet kvass) uitgekozen om te proberen.

Het recept hiervoor heb ik (in het Engels) hier vandaan. Maar ook in het Nederlands kun je recepten vinden, bijvoorbeeld hier. Je vindt daar ook meer achtergrondinformatie.

Je hebt hiervoor nodig: ca. 350 g rode biet (biologische hoef je niet te schillen, andere wel), zeezout zonder toevoegingen en 'gefilterd water' (ik gebruikte een pak mineraalwater zonder koolzuur). De bieten worden in blokjes gesneden en in de pot(ten) gedaan. Een theelepel zout erover en ongeveer 750 ml water (de helft van het pak). Afdekken en bij kamertemperatuur wegzetten. Elke dag even de pot openen om overtollig gas te laten ontsnappen (heb ik weinig van gemerkt), en evt. een laagje schuim dat aan de oppervlakte komt, erafhalen. Na een paar dagen begin je te proeven, als de kvass sterk genoeg is van smaak, giet je hem door een zeef in een andere pot of fles en blijft hij minimaal een maand goed in de koelkast. Laat een restje bij de bieten zitten, en vul opnieuw bij met water, je kunt dit tot drie keer doen met dezelfde bieten.
Het smaakt een beetje zout natuurlijk, en een beetje tintelend. Ik vond hem na vijf dagen goed, licht tintelend. Best wel lekker ook.

Leuk, onze eigen probiotica-fabriek!

dinsdag 28 oktober 2014

Avontuur met orgaanvlees

Als je iets doet, moet je het goed doen. Tenminste, voor zover het binnen je mogelijkheden valt. De diverse oergezonde stromingen wijzen allemaal op het belang van orgaanvlees, om verschillende redenen. Waarom zouden de Achterbergen dat niet uitproberen? Ineens kwam ook een heel oud kinderversje bovenborrelen:

Hansje Plak
ga naar de markt
koop een koe
een stukje toe.
Een stukje van de lever
voor de zieke wever,
een stukje van de longen
voor de zieke jongen,
een stukje van de pens
voor het zieke mens.

Vroeger wisten ze dus wél dat orgaanvlees extra goed is voor je! Bovendien staat in tal van oude boekjes dat een kraamvrouw of een zieke een pannetje bouillon of soep van bouillon kreeg - ook zoiets. Denk maar niet dat de bouillonblokjes van tegenwoordig daar een waardige vervanger van zijn!

Afijn, wij dus op zoek naar orgaanvlees. Op internet kun je diverse slagerijen vinden die het een en ander bij je thuis bezorgen tegen niet al te hoge kosten. Bovendien - schrik niet - blijken er winkeliers van dierenvoer te zijn die deze dingen verkopen. Navraag leerde dat de eisen die aan deze voeding worden gesteld, even hoog zijn als die voor de menselijke consumptie bestemd zijn. Neem daarbij dat de prijs een heel stuk lager ligt en de Achterbergen zijn ervoor in! Niet alleen de delen van de dieren die de meeste mensen niet willen eten, zoals hart, longen en pens, maar ook complete biologische kippen, hele haringen en sardines. 

Ik deed twee flinke bestellingen, in de hoop dat het thuis in de vriezer past. Ergens deze week zal alles worden thuisbezorgd. Laat het avontuur maar beginnen!

Wordt vervolgd...

maandag 27 oktober 2014

Drakenskelet


Mooi he? Een drakenskelet gemaakt door onze 11-jarige Achterberg.
Zonder voorbeeld, gewoon pure eigen fantasie.
Ingrediënten: een paar A4-tjes en plakband.
Verder nodig: een schaar.
Lang leve de herfstvakantie!

Gelukkig hebben we hem vereeuwigd, want na een paar dagen zakte hij door zijn poten.

maandag 20 oktober 2014

Herfstvakantie!

Deze week is het vakantie bij de Achterbergen, dus gaat het blog op pauze.

Allemaal een fijne week gewenst!!

vrijdag 17 oktober 2014

Wonderbaar toebereid

Vanmorgen was ik voor controle bij de huisarts. Twee en een halve week geleden had ik een plakje van de zijkant van mijn vinger afgesneden met een vlijmscherp mes (mandoline), waardoor ik de dokterspraktijk vaker van binnen heb gezien de laatste weken dan de jaren daarvoor.

We haalden de pleister er weer af, en zagen hoe er een nieuwe huid aan het groeien is. Ik kreeg zelfs een soort van 'compliment' dat het allemaal zo voorspoedig gaat (zou dat door mijn gezonde eetpatroon van tegenwoordig komen?). Oorspronkelijk was er een reepje huid af van ongeveer 5 bij 1,5 cm, nu is een smal reepje in het midden nog niet helemaal bedekt van ongeveer 3 cm lang. Met verbazing zat ik ernaar te kijken. Wat is dat ongelooflijk mooi, dat er gewoon weer huid over zo'n wond heengroeit! Ik moest denken aan een bijbeltekst, die slaat eigenlijk op het scheppingswerk van een mensje voor de geboorte, maar is het hier niet net zo goed van toepassing?

'Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid,

wonderbaar zijn uw werken,

mijn ziel weet dat zeer wel'

Ps. 139:14 

donderdag 16 oktober 2014

Paleo - wat komt na de resetfase?

De reden waarom ik vertrouwen heb ik de 'Personal Paleo Code' van Chris Kresser, is dat hij niet klakkeloos zegt wat goed is en wat niet. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk: suiker en de verkeerde vetten met name.

Maar goed, als je het klaargespeeld hebt om dertig dagen helemaal 'schoon' te eten, dan kun je één voor één allerlei voedingsmiddelen gaan uitproberen. Dat doe je als je je goed voelt, en je wacht drie dagen tot je een volgend voedingsmiddel erbij pakt. Zo merk je eenvoudig of iets je goed bekomt. Voor het complete programma zou je natuurlijk het boek zelf moeten lezen, maar om een idee te geven wat je allemaal zou kunnen toevoegen:

  • zuivel (de volvette soort, en uiteraard alweer het liefst biologisch): boter, yoghurt, kaas, room, melk enz., één soort per keer toevoegen
  • granen - maar dan op een bepaalde manier bereid (lang laten weken, daarna laten ontkiemen en vervolgens laten fermenteren). Voor mij in elk geval véél te bewerkelijk. Grappig genoeg komt hier ineens witte rijst opduiken, dat door vrij veel mensen goed wordt verdragen (maar wat natuurlijk niet zo 'oer' is)
  • peulvruchten - mits dezelfde bewerking ondergaan als de granen (heeft te maken met fytinezuur ofwel fytaten - best interessant om daar eens op te Googlen). Pinda's zijn trouwens ook peulvruchten...
  • alcohol, tegen bepaalde voorwaarden uiteraard
  • zoetmiddelen: kokos(bloesem)suiker, maple syrup, melasse, honing, dextrose of stevia
  • caffeïne 
  • chocola (oftewel rauwe cacao), als je een reep wilt kopen, dan met een zo hoog mogelijk percentage aan cacao
Nou, daar valt best mee te leven, gesteld dat je al deze voedingsmiddelen kunt verdragen! 

Als je helemaal hebt uitgevogeld wat voor jou goed is en wat niet, kun je als laatste het geheel gaan 'finetunen': onder andere worden behandeld:
  • beweging
  • slaap
  • stress
  • ontspanning, sociale contacten
  • daglicht/buitenlucht
  • spel 
Als dat allemaal in orde is, kun je evt. je dieet gaan berekenen op grond van het percentage koolhydraten, eiwitten en vetten dat voor jou het beste werkt. Dit vraagt wel een hoop rekenwerk! Hier ben ik zelf nu (al) mee bezig, ook al zit ik in de beginfase, omdat ik voornamelijk vanwege afvallen zo eet, en daar heeft hij wel veel concrete tips voor. 

Als allerlaatste worden diverse voedingssupplementen behandeld en krijg je de tip om vooral niet te krampachtig om te gaan met de lijst van wat mag en wat niet mag. De beroemde 80/20-regel komt hier om de hoek kijken: houd je 80% van de tijd aan de regels, dan is je lichaam waarschijnlijk sterk genoeg om de 20% aan te kunnen die je ervan afwijkt, bijvoorbeeld bij een verjaardag. Op die manier houd je het ook ontspannen. Dit geldt uiteraard niet als je een regelrechte allergie hebt voor bepaalde producten!

Hmm. We zullen zien hoe het bij mij en de Achterbergen verloopt! In elk geval heb ik met de jongens afgesproken dat we elke woensdagmiddag een gezonde snack uitproberen. De geslaagde recepten plaats ik op de receptenpagina, de afgekeurde recepten niet.