maandag 20 oktober 2014

Herfstvakantie!

Deze week is het vakantie bij de Achterbergen, dus gaat het blog op pauze.

Allemaal een fijne week gewenst!!

vrijdag 17 oktober 2014

Wonderbaar toebereid

Vanmorgen was ik voor controle bij de huisarts. Twee en een halve week geleden had ik een plakje van de zijkant van mijn vinger afgesneden met een vlijmscherp mes (mandoline), waardoor ik de dokterspraktijk vaker van binnen heb gezien de laatste weken dan de jaren daarvoor.

We haalden de pleister er weer af, en zagen hoe er een nieuwe huid aan het groeien is. Ik kreeg zelfs een soort van 'compliment' dat het allemaal zo voorspoedig gaat (zou dat door mijn gezonde eetpatroon van tegenwoordig komen?). Oorspronkelijk was er een reepje huid af van ongeveer 5 bij 1,5 cm, nu is een smal reepje in het midden nog niet helemaal bedekt van ongeveer 3 cm lang. Met verbazing zat ik ernaar te kijken. Wat is dat ongelooflijk mooi, dat er gewoon weer huid over zo'n wond heengroeit! Ik moest denken aan een bijbeltekst, die slaat eigenlijk op het scheppingswerk van een mensje voor de geboorte, maar is het hier niet net zo goed van toepassing?

'Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid,

wonderbaar zijn uw werken,

mijn ziel weet dat zeer wel'

Ps. 139:14 

donderdag 16 oktober 2014

Paleo - wat komt na de resetfase?

De reden waarom ik vertrouwen heb ik de 'Personal Paleo Code' van Chris Kresser, is dat hij niet klakkeloos zegt wat goed is en wat niet. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk: suiker en de verkeerde vetten met name.

Maar goed, als je het klaargespeeld hebt om dertig dagen helemaal 'schoon' te eten, dan kun je één voor één allerlei voedingsmiddelen gaan uitproberen. Dat doe je als je je goed voelt, en je wacht drie dagen tot je een volgend voedingsmiddel erbij pakt. Zo merk je eenvoudig of iets je goed bekomt. Voor het complete programma zou je natuurlijk het boek zelf moeten lezen, maar om een idee te geven wat je allemaal zou kunnen toevoegen:

  • zuivel (de volvette soort, en uiteraard alweer het liefst biologisch): boter, yoghurt, kaas, room, melk enz., één soort per keer toevoegen
  • granen - maar dan op een bepaalde manier bereid (lang laten weken, daarna laten ontkiemen en vervolgens laten fermenteren). Voor mij in elk geval véél te bewerkelijk. Grappig genoeg komt hier ineens witte rijst opduiken, dat door vrij veel mensen goed wordt verdragen (maar wat natuurlijk niet zo 'oer' is)
  • peulvruchten - mits dezelfde bewerking ondergaan als de granen (heeft te maken met fytinezuur ofwel fytaten - best interessant om daar eens op te Googlen). Pinda's zijn trouwens ook peulvruchten...
  • alcohol, tegen bepaalde voorwaarden uiteraard
  • zoetmiddelen: kokos(bloesem)suiker, maple syrup, melasse, honing, dextrose of stevia
  • caffeïne 
  • chocola (oftewel rauwe cacao), als je een reep wilt kopen, dan met een zo hoog mogelijk percentage aan cacao
Nou, daar valt best mee te leven, gesteld dat je al deze voedingsmiddelen kunt verdragen! 

Als je helemaal hebt uitgevogeld wat voor jou goed is en wat niet, kun je als laatste het geheel gaan 'finetunen': onder andere worden behandeld:
  • beweging
  • slaap
  • stress
  • ontspanning, sociale contacten
  • daglicht/buitenlucht
  • spel 
Als dat allemaal in orde is, kun je evt. je dieet gaan berekenen op grond van het percentage koolhydraten, eiwitten en vetten dat voor jou het beste werkt. Dit vraagt wel een hoop rekenwerk! Hier ben ik zelf nu (al) mee bezig, ook al zit ik in de beginfase, omdat ik voornamelijk vanwege afvallen zo eet, en daar heeft hij wel veel concrete tips voor. 

Als allerlaatste worden diverse voedingssupplementen behandeld en krijg je de tip om vooral niet te krampachtig om te gaan met de lijst van wat mag en wat niet mag. De beroemde 80/20-regel komt hier om de hoek kijken: houd je 80% van de tijd aan de regels, dan is je lichaam waarschijnlijk sterk genoeg om de 20% aan te kunnen die je ervan afwijkt, bijvoorbeeld bij een verjaardag. Op die manier houd je het ook ontspannen. Dit geldt uiteraard niet als je een regelrechte allergie hebt voor bepaalde producten!

Hmm. We zullen zien hoe het bij mij en de Achterbergen verloopt! In elk geval heb ik met de jongens afgesproken dat we elke woensdagmiddag een gezonde snack uitproberen. De geslaagde recepten plaats ik op de receptenpagina, de afgekeurde recepten niet. 

woensdag 15 oktober 2014

Boogschieten!

Een van de Achterbergen vroeg voor zijn zevende verjaardag (twee weken geleden) een pijl en boog. Een lang gekoesterde wens, die wij graag vervulden, ook omdat we van alle mogelijke 'normale' speelgoed al meer dan genoeg voorzien waren. Zulke originele wensen zijn daarom erg welkom! Het legerpak (overall) heeft hij trouwens van een grote broer gekregen, ook een schot in de roos.

Over schot in de roos gesproken, de pijlen en de boog (geen speelgoedkwaliteit, wel voor kinderen bedoeld) zijn al veel gebruikt. Er is zelfs al een pijl kwijt, zo gaat dat... In eigen tuin wordt geoefend, maar dat moet altijd voorzichtig omdat zelfs de Achterbergse tuin grenzen heeft waar een beetje enthousiaste pijl graag overheen vliegt. En zie hem dan maar eens op te zoeken.

Gelukkig begint achter ons dorpje een wijde wereld van uiterwaarden, vrij toegankelijk voor mensen die niets vernielen. En met grote lappen grond tussen de watertjes en langs de rivier. Als je een beetje slim bent, kun je de pijlen niet meer kwijtraken.

Dat was nog makkelijker gedacht dan gedaan. Klein broertje van 4 jaar oud bleek zelfs nog verder te schieten dan zijn ex-jarige broer, ik denk wel ruim 40 meter! En zie zo'n pijl dan maar eens terug te vinden, helemaal als je net even niet keek toen hij hem liet schieten.

Afijn, we hebben een heerlijke woensdagmiddagactiviteit!

dinsdag 14 oktober 2014

Paleo - na week 2

Je moet nooit vertellen dat iets heel veel beter gaat. Dat had ik kunnen weten, toch liet ik vorige week weten dat mijn gang naar de wc zoveel makkelijker ging. Had ik dat nou maar niet verteld, dan was het nu misschien nog wel zo. De waarheid is dat het sinds die dag zo ongeveer helemaal gestopt is. Op een heel klein beetje na. De weegschaal laat ook al een week lang hetzelfde zien. Dat was allemaal niet zo bemoedigend tijdens de tweede week Paleo eten, dus toen de verleiding om een keer te 'cheaten' erg groot werd (het was onze trouwdag en dat werd gevierd), heb ik dat gedaan met zuivel, graan (speculaasbrok) en uiteindelijk een portie caramel-ijs.

Oei, weer op de resetknop drukken dus! Officieel moet ik echt weer opnieuw beginnen met de 30 dagen. Hoe ik het echt doe, weet ik nog niet. Ik voel me nog steeds veel energieker en fitter en ik begrijp steeds beter wat al die ervaringsdeskundigen bedoelen met 'de mist in je hoofd trekt op'. Even was ik van de wijs toen een zware verkoudheid op kwam zetten, maar toen ik vroeg naar bed was gegaan, de volgende ochtend heel erg brak en met een zere keel opstond, en me tijdens de dag steeds beter ging voelen, bedacht ik me dat dit toch wel heel bijzonder is! Meestal gaat het in de loop van een dag juist slechter, en  moet ik echt goed slapen om weer fit te worden.

Ik geef het dus niet op, omdat ik er toch wel van overtuigd raak dat dit een gezonde manier van leven is. Mocht de weegschaal daar niet snel genoeg naar mijn zin van overtuigd raken, dan is dat maar zo, maar voordelen heb ik in elk geval al in de pocket!

Van de week zal ik een keer kort samenvatten wat ik verder in het boek heb gelezen: wat je moet/kan doen na de dertig dagen reset.

maandag 13 oktober 2014

Ja, waarom eigenlijk?

De 8-jarige Achterberg vraagt: waarom eet je eigenlijk hanen, als je al zoveel dode kippen hebt?

vrijdag 10 oktober 2014

Beweging

Gisteren las ik het hoofdstuk over bewegen in het boek 'Your Personal Paleo Code' van Chris Kresser. Hij stelt dat zitten slecht is voor de mens: staan is beter en lopen nog beter. Hij stelt dan ook voor aan mensen die computerwerk doen, om ofwel een lessenaar aan te schaffen waarbij je kunt staan, of nog beter, met een loopband eronder, zodat je tijdens je werk rustig een eind weg kunt wandelen. Je moet goed zoeken om iets te vinden dat verder van de dagelijkse werkelijkheid van de meeste mensen ligt dan dit... Maar goed, wie weet heeft hij wel een punt! (Hij is trouwens niet de enige, maar ja, ik ben nou eenmaal dat boek aan het lezen). Zijn officiële advies is om de helft van je dag rechtop door te brengen. Dan mag je de andere helft altijd nog zitten.

Lopen is echt goed voor je. Het mag zelfs slenteren zijn, en je zou als doel moeten hebben om 10.000 stappen per dag te zetten.

Sporten komt er een beetje bekaaid af. Het wordt niet echt gepromoot. Er wordt zelfs gezegd dat er schade ontstaat door al te veel pushen. Wel wordt aangeraden om ofwel 150 min. per week matig intensief te sporten (zoals joggen), ofwel 75 min. per week intensief te sporten (zoals rennen), ofwel 30 sets intensieve krachttraining te doen per week. Of een combinatie van deze drie.
Elders heb ik gelezen dat het meer effect heeft op je gezondheid om af en toe heel kort heel hard te rennen (of een andere intensieve inspanning te doen) dan uren lang je in het zweet te werken in de sportschool.

Nou, wat doe ik hier dan mee? Je komt er alleen maar achter of het goed voor jezelf is als je het uitprobeert. En dan niet als een dolle proberen om direct de hoogste lat te treffen, maar het langzaam opbouwen.
Daarom wilde ik ten eerste in kaart brengen hoeveel tijd ik zittend doorbracht. Ik zit nogal eens een poosje met de laptop op schoot, dus ik was bang dat het veel zou zijn. Gelukkig viel dat best wel mee: lang leve een groot huishouden!
En mijn laptop leg ik nu soms op de schouw, een prettige stahoogte voor mij. Als ik alleen thuis ben, anders staat het zó ongezellig! Stel je voor dat iedereen ervan overtuigd raakt dat je beter kunt staan en lopen dan zitten. Wat moet je dan met je zithoek? En in de kantoren? Het is best grappig om je daar een voorstelling van te maken.

Mijn stappen wilde ik ook wel tellen om te testen hoeveel dat dan is. Ik moest toch naar de lagere school om over te blijven, en ik besloot om te gaan lopen (3 km). Ik telde in 10 minuten ruim 1000 stappen. Maak je dus een wandeling (met mijn looptempo) van een half uur, dan zijn dat al 3000 stappen. Tel daarbij op nog het heen en weer geloop in huis, van het kastje naar de muur en weer terug (of van de vaatwasser naar het kastje, lijkt me toch iets nuttiger), dan kom ik vast een heel eind.

Met het iets harder bewegen heb ik nog niet echt iets op gang gebracht. Wel ben ik tegenwoordig blij als ik naar boven moet. Dan probeer ik zo snel mogelijk de trap of de twee trappen te nemen, in de wetenschap dat dat echt goed is voor mij. Als je creatief bent, kun je zulk soort dingen ook gewoon in je dagelijks leven inpassen.

Het extra veel lopen van gisteren heeft me trouwens wel goed gedaan. De twee jongste Achterbergjes riepen gelijk dat ze ook naar school wilden lopen, dus vandaag gaan we in de herhaling: ik ga ze (met de bolderkar) van school halen!