dinsdag 16 september 2014

More is less - deel 2

Al 16 dagen eet ik koolhydraatbeperkt, en in die 16 dagen ben ik 4,5 kilo afgevallen. Het koolhydratengehalte van mijn dagelijkse portie voer is inmiddels opgeschroefd naar 40 g (dat is twee keer zoveel als in het begin), zodat ik niet meer zo ontzettend hoef op te letten. Dit vind ik zelf eigenlijk wel het minimum om prettig te leven. Een stuk fruit kan er weer bij, en op de koolhydraten in de groentes hoef ik niet echt te letten, alleen maar bij te houden. Soms is er dan 's avonds nog ruimte voor een stukje extra pure chocola. En raar maar waar, dat vind ik ineens toch lekker. Dat komt misschien doordat ik verder geen zoete dingen meer binnenkrijg. Afgelopen weekend heb ik zelfs chocolademousse hiermee gemaakt voor het hele gezin, en het was in no time verdwenen (dit recept, maar dan zonder vanille-extract en ook zonder extra zoet, 10 kleine (maar toch redelijke) porties).

Een handige en leuke app (leuk vooral als het lukt) om je gewicht bij te houden is 'Monitor je gewicht', op mijn Android-telefoon via de appstore gedownload. Hierop vul je wat basisgegevens in, en vervolgens elke keer het gewicht. De app maakt er een mooie grafiek van en vertelt je wanneer je je streefgewicht bereikt als je op dezelfde weg doorgaat. Ook is het heel prettig om te zien hoeveel procent je al bent gevorderd, vooral als dat meer is dan het percentage van de geplande tijd (die je overigens kunt aanpassen).

Het leven is lang niet slecht dus, tegenwoordig bij de Achterbergen!

maandag 15 september 2014

Superleuk mailtje!

Vullen jullie de vragenlijsten in die je van bedrijven krijgt waar je online een aankoop hebt gedaan, of waar je met de klantenservice te maken hebt gehad? De Achterbergen doen dat wisselend. Is er eigenlijk niets bijzonders te melden, dan laat ik het er vaak bij zitten. Prioriteit is ook een woord dat in onze vocabulaire voorkomt.

Een paar weken geleden vulde ik zo'n vragenlijst in van het schoenenmerk Crocs. Ik was door hen ongelooflijk soepel behandeld met een persoonlijke vraag, en dat wilde ik via die vragenlijst uiteraard laten weten. Bijkomend pluspunt was dat je met het invullen van de vragenlijst in aanmerking kwam voor een gratis paar Crocs naar keuze.

En raad eens welk mailtje ik vandaag in de inbox vond?

"Beste mevrouw Achterberg,

Van harte gefeliciteerd met het winnen van een gratis paar Crocs door het invullen van onze survey! U mag op onze website een gratis paar Crocs naar keuze uitzoeken www.crocs.nl." Etcetera.

Ongelooflijk leuk he? Natuurlijk heb ik gelijk iets uitgezocht en gemaild. Wat het is geworden laat ik graag zien zodra het binnen is.
En ik maak graag een beetje reclame voor de Crocs, want dat verdienen ze volgens mij.

Zelf heb ik een heel moeilijke enkel/voet, waardoor ik lang niet in alle schoenen pas. Sinds ik de Crocs heb ontdekt - eerst dat overbekende klompmodel, later ontdekte ik dat ze nog veel meer soorten schoenen verkochten (zie website) - waarop ik dus wel pijnvrij kan lopen, koop ik niets anders meer. Wel in de outlet, eerlijk is eerlijk, want de Achterbergen hebben geen onbeperkt budget. Maar evengoed tot volle tevredenheid.

DUS... heb je lekker zittende schoenen/laarzen/regenlaarzen/klompen etc. nodig? Van harte aanbevolen!
En nee, dit is geen gesponsord blogartikel.


donderdag 11 september 2014

Passende kleding voor echte mensen

Voor een formaliteit moest een bezoekje aan een bank gebracht worden. De bank compenseerde het "is dat nou zo nodig"-gevoel met een waardebon bij bol.com. Daar kunnen we wel wat mee!

Deze keer viel de keus op het boek Fit for Real People. Alleen in het Engels verkrijgbaar, maar een supergrote hulp als je bestaande naaipatronen wilt gebruiken en je op een of meerdere plaatsen een afwijkende maat hebt.

Uiteraard heb ik hem nog niet uit, dat gaat in ons drukke huishouden nou eenmaal niet snel, maar als ik het goed begrepen heb, maak je een persoonlijk schema dat je bij alle denkbare patronen kunt gebruiken, als je maar de ins en outs begrijpt. Dan hoef je dus niet bij elk patroon opnieuw uit te gaan zoeken waarom het niet goed zit.

Het is best een hilarisch boek om te bekijken, want de auteurs hebben de meest extreme lichaamstypen gebruikt: van ronde schouders tot supermollig, of zeg maar gerust ongelooflijk dik. En dat allemaal met respect en uitstraling.


dinsdag 9 september 2014

Uit de weckpot


Een poosje geleden raakte ik helemaal enthousiast voor wecken. Ik las namelijk ergens dat je ook brood kunt wecken: eerst in de weckpotten bakken, daarna afsluiten en wecken (een tijd lang tegen de kook aanhouden in een grote pan). Dat wilde ik ook proberen! Helaas werkte het minder goed met mijn brood, waarschijnlijk doordat er sowieso meer vocht in zit dan in normaal wel-kneden brood, en kwam het brood er uiteindelijk een beetje nattig uit. Wel lekker, maar niet zo geschikt om weg te geven, en dat was uiteindelijk de reden waarom ik met dit avontuur begon. Het leek me namelijk zo leuk om iemand een potje met een heerlijk broodje erin te geven zonder dat die ander gedwongen is om het direct op te eten.

De weckpotjes bleven een tijd lang ongebruikt in de kast staan. Totdat ik heel serieus begon met zelf anders eten dan de rest van het gezin. Vorige week maakte ik een lasagne zonder deegwaren, met aubergineplakken tussen de lagen saus. In plaats van de rest in porties in te vriezen besloot ik om de rest in porties te wecken.

Vanavond ga ik het eerste potje gebruiken. Hoef ik niet apart voor mezelf te koken en ook niet iets veel te laat te ontdooien. Deze lasagne werd niet helemaal zoals ik hem zou willen, maar mocht ik een keer een supergeslaagd recept blijken te hebben gemaakt, dan kan ik zulke potjes met avondmaaltijd evengoed weggeven aan iemand die voor zichzelf moet koken!

Veel te melden, weinig tijd

Zo gaat dat: gebeurt er erg veel in een paar dagen, heb je geen tijd om dat wereldkundig te maken. En dat hoeft ook helemaal niet. Op veel nieuws zit niemand te wachten. Een opsomming van dagelijkse taken is misschien wel leuk om te geven voor degene die het allemaal voor elkaar heeft gekregen, ik vind het zelf eerlijk gezegd behoorlijk saai.

Dus ga ik niet vertellen over de speurtocht, de zwemles, de controle bij het ziekenhuis, het boeken kaften en al die andere dingen die de afgelopen dagen hebben gevuld.

Wat ik toch wel bijzonder vind, is dat er afgelopen weekend bijna veertig mensen bij ons in de tuin zaten. Ongeveer de helft daarvan waren mijn eigen broers en zussen met aanhang en kinderen, de andere helft waren volle neven/nichten van mij met ook soms aanhang. Het bijzondere is dat ik de meeste van hen nooit eerder heb gezien. En nu dus wel. Wij waren thuis geen familie-familie. Mijn ouders hadden wel contact met hun eigen generatie, maar wij als kinderen zagen de familie alleen bij zeer zeldzame gelegenheden. Waarvan uiteraard bij deze bijzondere gelegenheid herinneringen boven kwamen drijven.

Toch bijzonder, familie. Je hebt er niet voor gekozen, toch 'horen' ze voor altijd op een of andere manier bij je. En is het je eigen keus of en wat je daarmee doet.

vrijdag 5 september 2014

Toch een agenda

Alle onhandigheid ten spijt die het hebben van zo'n papieren agenda met zich meebrengt, ben ik ergens deze zomervakantie toch gezwicht. Een schoolagenda wel te verstaan, dus van augustus 2014 tot aan augustus 2015. Om de prijs hoefde ik het niet te laten, 1.79 euro geloof ik, en ik vond het gewoon leuk om zo'n 'echte' agenda in mijn tas te hebben, waar je dingen in kunt opschrijven met een pen. Gek he...

Gisteren kwamen de Achterbergen thuis met de schema's voor hun school. En kwam ik erachter dat het toch wel ontzettend handig is om een schoolagenda te gebruiken, omdat ik zo alle vakanties en bijzonderheden van het hele schooljaar in één keer in mijn agenda kon zetten.

Vervolgens zetten we het wel per week op het whiteboard in de gang, voor iedereen zichtbaar en al jaren ons houvast.

Eerlijk is eerlijk, de agenda is eigenlijk toch alleen voor de leuk. In mijn elektronische agenda op Outlook zet ik de meeste afspraken nog een keer, helemaal handig als ik de auto ervoor nodig heb, dan stuur ik André een uitnodiging voor die afspraak en kan hij die accepteren. Zo weet hij als hij zelf een afspraak moet maken dat hij op zo'n moment de auto niet kan gebruiken. Véél handiger dan mondeling doorgeven wanneer, hoe en wat!

donderdag 4 september 2014

More is less

Een mens zit toch maar raar in elkaar. In de zomervakantie begon ik heel streng met eten volgens een leven lang fit: 's morgens fruit, als lunch veel groente, en als diner een beetje vlees/kaas/ei met veel groente. Ik viel er best mee af, maar toch niet zo snel als ik had gehoopt. En toen ik steeds vaker uitzonderingen gingen maken vanwege de vakantie, kwam er zo weer anderhalf kilo bij. Het dieet past me niet meer zo goed, niet dat ik honger krijg tussendoor, maar ik miste gewoon dat broodje kaas. Bijvoorbeeld.

Met het koolhydraatbeperkt dieet - dat ik nu 5 dagen volg - ontdek ik dat ik ongelooflijk veel kan eten en daarbij juist sneller afval. In vier dagen bijna 2 kilo. Nog geen conclusies trekken na zo'n korte tijd natuurlijk, het is misschien gewoon het extra vocht wat ik vast zou kunnen hebben gehouden of zo, maar het voelt toch goed. En doordat ik zoveel eiwitten eet, voel ik me verzadigd tot uren na het eten, eigenlijk heb ik nog steeds geen trek als het weer etenstijd is!

Informatie heb ik bijvoorbeeld van deze site. Daarin wordt uitgelegd hoe je begint met erg weinig koolhydraten per dag (20, maar dat is bijna niet haalbaar doordat er ook koolhydraten zitten in groente en in bijv. kwark), daarna met kleine stapjes verhogen tot je je eigen koolhydratengrens hebt ontdekt.
Ook op de site van Grip op koolhydraten geeft heel veel informatie, dit is het voor velen bekende GOK-dieet. Ik heb het boek niet gekocht, maar ik begrijp dat je één maaltijd per dag gezonde koolhydraten eet (samen met groente, vezels en vet en dan moet dat binnen één uur worden gegeten), dat krijgt van de bedenkster de code oranje, de rest van de dag koolhydraatarm, en dat is dan groen. In het boek staan lijsten welke voedingsmiddelen bij groen en welke bij oranje horen, maar je kunt in de voedingsmiddelentabel zelf ook makkelijk opzoeken in welke groente bijvoorbeeld meer koolhydraten zitten, bijvoorbeeld courgette.
Ergens anders, ik weet niet meer waar, heb ik gelezen dat je per kilo lichaamsgewicht 1 g eiwit per dag moet eten om op gewicht te blijven. Voor afvallers zou dat betekenen dat je het gewenste lichaamsgewicht neemt, de rest mag gerust worden afgebroken. Nou, dat is nogal een opgave! Maar juist hierin zit het geheim van het verzadigde gevoel... En het is hierbij heel handig als je thuis bent in de voedingsmiddelentabel en gemakkelijk kunt uitrekenen hoeveel eiwitten je dagelijks binnenkrijgt.

Voor zover ik niet zelf kan bedenken wat ik eet, haal ik veel inspiratie voor recepten van het blog van Jacoline. Vanmorgen heb ik bijvoorbeeld haar lijnzaadcracker gemaakt in de magnetron. Je vindt het recept op haar receptenpagina. Mijn oudste zoon had toevallig een container met eiwitpoeder staan (wordt veel gebruikt door sporters), en de cracker was echt lekker, heerlijk krokant en zo snel klaar! Met kaas belegd is het een prima alternatief voor een broodje kaas. (En goed voor de stoelgang).

Tot slot nog een tip voor mensen die amandelmeel willen kopen: de Body en Fitshop heeft redelijk betaalbaar amdelmeel: op dit moment 6 euro voor een pond. Daar kocht ik ook lijnzaad, een mengsel van zaden, geraspte kokos en een flesje agavesiroop voor de toekomstige plannen. Gratis bezorgd boven de 20 euro, vandaar.

En nu ben ik zeer benieuwd naar de verdere vorderingen (mooie woordcombinatie he?)!